Bezpečnostné funkcie v autách už dávno nie sú iba o ABS, ESP či trakčnej kontrole. Moderní elektronický asistenti dokážu zabrzdiť, keď vám v meste niekto skočí do cesty, postrážiť mŕtvy uhol či bezpečne preradiť vaše auto do susedného jazdného pruhu. Prečítajte si o nich viac.
Desiatky senzorov, kvantá dát
Keď prišli do áut bezpečnostné prvky ako protiblokovací systém ABS či protišmykový systém ESP, bola to malá revolúcia. Zrazu autá dokázali samé pomocou elektroniky korigovať šoférske chyby. Šoférovanie sa tak stalo bezpečnejším aj pre tých menej skúsených.
Dnešné autá na predaj sú však úplne o inom. Desiatky senzorov niekoľkotisíckrát za sekundu zbierajú informácie o tom, čo sa deje pred, za a vedľa vášho vozidla. Riadiace jednotky v autách, ktoré tieto dáta vyhodnocujú, dokážu auto spomaliť, zrýchliť, ale aj otáčať volantom a tak korigovať smer.
Aj tempomaty môžu byť inteligentné
Tempomaty slúžili v minulosti na zvýšenie komfortu, no s nástupom moderných technológií sa z nich stal aj bezpečnostný prvok.
Pokým na štandardnom tempomate ste si mohli nastaviť iba rýchlosť, ten adaptívny udrží bezpečnú vzdialenosť od auta pred vami. Vaše auto v prípade potreby spomalí, zrýchli, či dokonca úplne zastaví a znovu sa rozbehne. Dokáže tak zabrániť kolíziám s autami pred vami.
Adaptívne tempomaty sa stávajú štandardom aj pre modely nižších tried, mestské a rodinné autá. Vylepšenou verziu sú inteligentné tempomaty, ktoré dokážu získať informácie o max. povolenej rýchlosti z dopravných značiek alebo navigácie. Rýchlosť teda automaticky znížia a vy sa nebudete musieť báť pokuty.
Ak vám niekto vbehne do cesty
Žiaľ, nedisciplinovaných šoférov, chodcov a cyklistov sú stále plné cesty a ulice. Ak šoférujete často, určite sa vám pravidelne stáva, že vám niekto „skočí“ do cesty alebo vôjde do vášho jazdného pruhu. Tieto situácie dokonale preveria vaše reflexy. Je to často o chlp – v tom horšom prípade sa to končí pokrčenými plechmi a v najhoršom až tragédiou.
Vozidlá Kia však s týmito udalosťami počítajú. Asistenčný systém na predchádzanie čelným zrážkam monitoruje situáciu pred autom pomocou kamery a radaru. Ak sa pred vami náhle objaví prekážka, auto zabrzdí rýchlejšie, než si stihnete uvedomiť, že treba niečo robiť.
Na diaľniciach a viacprúdových cestách sú zase strašiakom mŕtve uhly, tj. oblasti za vami, ktoré sú mimo zorného poľa zrkadiel. Autá Kia si ich však vedia postrážiť a na prekážku v nich vás upozornia pribrzdením. Niektoré majú zabudované kamery slúžiace ako doplnkové zrkadlá a obraz z mŕtvych uhlov vám zobrazia na palubnom displeji.
Ešte ďalej ide asistent na prechádzanie do vedľajších jazdných pruhov. Stačí iba aktivovať smerovku a auto sa do vami zvoleného pruhu preradí samé – predtým si však pomocou senzorov overí, že v susednom pruhu nie je ďalšie auto.
Nespoliehajte sa iba na technológie
Skontrolujte si pred každou jazdou, či svietite. Auto pravidelne umývajte – zašpinené svetlomety by mohli viditeľnosť zhoršiť a nečistoty na senzoroch asistenčných systémov by mohli spôsobiť ich znefunkčnenie.
Pre bezpečnosť na ceste (nielen v zime) sú kľúčové aj pneumatiky v dobrom stave. Zimné pneu sú na Slovensku povinné iba od 15. novembra do 31. marca – aj to iba ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza.
Nespoliehajte sa však len na predpisy a na to, že váš crossover či SUV má pohon všetkých kolies. Pneumatiky sú to jediné, čo udržuje kontakt vášho auta s povrchom. Tým letným to v zime nejde príliš dobre – majú totiž plytký dezén, ktorý sa do snehu nezahryzne, ale bude sa po ňom kĺzať. Okrem toho sú letné pneumatiky vyrobené z tvrdšieho materiálu prispôsobeného letným teplotám. V zime stvrdnú a nepriľnú ideálne ani k povrchu suchej cesty.
Ale ten najdôležitejší bezpečnostný prvok ste vy sami. Žiadny asistent vám nepomôže, ak sa nebudete dostatočne venovať šoférovaniu alebo ak budete preceňovať svoje schopnosti.