Byť zodpovedný za stratégiu dopravy a logistiky v oblasti e-commerce prináša množstvo výziev, od riadenia zásob až po výber vhodnej dopravy. Veľké a ťažké zásielky si môžu vyžadovať nákladnú dopravu alebo špecializované logistické služby. Prípadne, ak e-shop dokáže naplniť celý nákladný priestor vozidla, najvhodnejšiu formu dopravy predstavuje FTL preprava. Tá môže skrátiť čas dodania, znížiť náklady ako aj riziko poškodenia tovaru, pretože manipulácia s tovarom je značne obmedzená. Správne zvolená stratégia tak v konečnom dôsledku ovplyvní zákaznícku spokojnosť a ziskovosť vášho online obchodu.

Ako zabezpečiť bezchybnú expedíciu a dodanie?

Dopravné a logistické služby preberajú v oblasti e-commerce zodpovednosť za  niekoľko kľúčových faktorov,  ako sú:

  1. Rýchlosť doručenia – Zákazníci očakávajú rýchle doručenie, často do 24 až 48 hodín, takže efektívna správa skladu a rýchla expedícia sú nevyhnutné. Rozhodujúca je však aj schopnosť optimalizovať trasy a spolupracovať s viacerými doručovateľskými službami, čím sa zabezpečí flexibilita.
  2. Skladovanie a riadenie zásob – Efektívna organizácia a správa skladových zásob (vrátane sledovania stavu zásob a ich optimalizácie) zabezpečuje, že tovar je pripravený na expedíciu bez zbytočných meškaní. V tomto procese môže kľučovú rolu zohrávať používanie pokročilých riadiacich systémov, ako sú Warehouse Management Systems (WMS) a Warehouse Execution Systems (WES), ktoré celý priebeh zefektívňujú.
  3. Flexibilita dopravy. Spolupráca s rôznymi dopravnými spoločnosťami umožňuje ponúkať rôzne možnosti doručenia (štandardné, expresné, medzinárodné), čím sa prispôsobuje rôznym potrebám zákazníkov.
  4. Spracovanie vratiek a reklamácií.  Logistika e-commerce musí počítať aj s možnosťou vrátenia tovaru, čo si vyžaduje hladký a jednoduchý proces pre zákazníka. Zároveň je nutné myslieť aj na efektívne spracovanie vratiek, takým spôsobom, aby sa tovar mohol rýchlo vrátiť do obehu.
  5. Technológie a automatizácia. Sledovanie zásielok v reálnom čase, zvyšuje prehľadnosť a transparentnosť pre zákazníkov aj obchodníkov, optimalizácia trás a automatizované systémy na správu skladu pomáhajú zlepšiť efektivitu, znížiť chybovosť a zlepšiť zákaznícku skúsenosť.

Buďte pripravení reagovať

V ére prudko rastúcich online objednávok je kľúčové mať kvalitne optimalizované procesy, len tak môžete ako majitelia eshopov zvládnuť narastajúci tlak a konkurovať svojou rýchlosťou aj kvalitou služieb. Rovnako je pre e-commerce podniky dôležité, aby boli schopné predpovedať nárast objednávok (napríklad počas sviatkov) a tomu prispôsobiť svoje kapacity na skladovanie a prepravu. Plánovanie a flexibilita sú teda kľúčom k zvládnutiu sezónnych výkyvov.

Ak je vašou víziou úspech v e-commerce vedzte, že ten sa zakladá na efektívnej logistike, správnom výbere spôsobu prepravy a schopnosti prispôsobiť sa meniacim sa požiadavkám trhu.