Viedli sme najtransparentnejšiu kampaň

Zistiť viac

PISA: Najväčšou kauzou vlády Smeru a SNS sú zanedbané deti

PISA: Najväčšou kauzou vlády Smeru a SNS sú zanedbané deti

ProgresívneSpolu
Progresívne
Spolu

Meranie PISA za rok 2018 potvrdzuje, že najväčšou kauzou posledného desaťročia je stav školstva. Zanedbávaním vzdelávania okráda vládna väčšina jednu generáciu detí za druhou o lepší život. Slovensko má na viac ako na podpriemerné výsledky. Môže dať férovú šancu na vzdelanie všetkým deťom a učiteľov, ktorí sú na svoju prácu hrdí. Ambíciou koalície PS/SPOLU je dostať Slovensko do konca budúceho desaťročia do prvej polovice rebríčka.

Podľa programového lídra PS/SPOLU Miroslava Beblavého výsledky testovania potvrdili, že Slovensko zaostáva aj za susedmi ako Česko a Poľsko. “Žiaľ, pre žiadnu z doterajších vlád nebolo školstvo prioritou. Slovenské deti naučenými schopnosťami zaostávajú nielen za priemerom, ale aj za rovesníkmi z okolitých krajín. Iní nám ukazujú, že sa to dá. Najlepšou krajinou v PISA  je Estónsko. Poľsko poskočilo o desať miest na 6. miesto. Slovensko sa motá na chvoste,” upozornil M. Beblavý. 

Podľa neho sa nemôžeme uspokojiť s podpriemernosťou. “Ministerka školstva sa bude radovať, že sme neskončili katastrofálne. Slovensko má však na viac ako tešiť sa, že nie sme úplne najhorší. Na to však potrebujeme ozvážne zmeny a ľudí, ktorí ich dokážu urobiť. Našou ambíciou je dostať Slovensko do konca budúceho desaťročia do prvej polovice rebríčka,” dodal programový líder PS/SPOLU.

OECD konštatuje, že napriek istému zlepšeniu oproti roku 2015, dlhodobý trend na Slovensku je klesajúci vo všetkých troch oblastiach. V matematickej gramotnosti sme sa dostali na úroveň priemeru, v čitateľskej a prírodovednej gramotnosti dosahujú slovenskí žiaci významne podpriemerné výsledky. Až 31% detí na Slovensku je čitateľsky negramotných.

“Máme na viac. Naše deti nie sú o nič horšie ako tie v zahraničí - nerodia sa menej talentované či menej inteligentné. Žiaľ systém vzdelávania je dnes nastavený tak, že ich nepripravuje na zručnosti, ktoré budú v živote potrebovať. A ako ukazuje testovanie PISA, dokonca ani na základné zručnosti ako je čitateľská gramotnosť či matematika,” hovorí jeden z gestorov koalície pre vzdelávanie Juraj Hipš.

V programe Bod zlomu preto navrhuje tím niekoľko zásadných zmien: metodickú a finančnú podporu učiteľov, zmenu osnov, aby zodpovedali moderným štandardom a spôsob, akým sa učí - aby škola deti bavila. “Vieme, že to nepôjde ľahko. Ide ale o budúcnosť našich detí a aj našej krajiny a sme pripravení o ňu zabojovať,” dodal Hipš.

Popri samotných podpriemerných výsledkoch sú pre Vladimíra Šuchu, gestora pre vzdelávanie, vedu a inovácie za hnutie Progresívne Slovensko, alarmujúce zistenia o vplyve socio-ekonomického statusu na školské výsledky. “Slovenské školstvo nie je férové. Nie je schopné pomôcť deťom z chudobnejšieho prostredia k lepšiemu vzdelaniu a vďaka tomu zlepšeniu svojich životných podmienok. PS/Spolu má program pre férové Slovensko. V ňom dostanú aj deti so sťaženou štartovacou pozíciou plnohodnotnú šancu na rozvoj svojich schopností a talentov.” 

Najdôležitejší sú učitelia
Hipš a Šucha chcú zabezpečiť, aby sa platy učiteľov a učiteliek zvyšovali rýchlejšie ako rastie priemerná mzda. Každoročným zvyšovaním platov v priemere o 10 % prekročí v roku 2024 priemerný plat učiteľa a učiteľky 80 % priemernej mzdy vysokoškolsky vzdelaných ľudí. Chcú tiež zlepšiť prípravu budúcich učiteľov na vysokých školách. 
 Čo a ako sa učí
Škola nemá deti zahltiť informáciami, ktoré ľahko nájdu na internete. Našim cieľom je zmeniť povinné osnovy škôl tak, aby učivo bolo zmysluplné pre 21. storočie, využiteľné v živote a rozvíjalo postoje a zručnosti žiakov.  Budeme podporovať aktivizujúce didaktické prístupy a flexibilnejšiu organizáciu vyučovania. 
Podpora najzraniteľnejších skupín žiakov
Základy pre rozvoj zručností sa najintenzívnejšie vyvíjajú v prvých rokoch života, pred nástupom do školy. Vo veku šiestich rokov už niektorí žiaci a žiačky majú výrazne sťaženú štartovú líniu. Je alarmujúce, že stále bojujeme s nedostatočnými kapacitami škôlok. Postupne zavedieme nárok na miesto v materskej škole pre deti najprv od štyroch a neskôr od troch rokov. Kapacity a voľné miesta budeme posilňovať aj flexibilnejšími podmienkami pre vstup do siete materských škôl, úpravou podmienok fungovania detských skupín a firemných škôlok.

Výsledky Slovenska v medzinárodnom PISA testovaní sú dlhodobo alarmujúce. Od začiatku merania sa takmer výlučne umiestňujeme pod priemerom OECD a na chvoste krajín EÚ, a to najmä v meraní čitateľskej gramotnosti. Školstvo a vzdelávanie je pre koalíciu PS/SPOLU  jednou z najvyšších priorít, v programe BOD ZLOMU je zaradená na prvom mieste.
 

Najnovšie články

Zostaňme v kontakte

Meníme politickú kultúru, zaväzujeme sa neútočiť a jednať s našimi partnermi konštruktívne.

Toto pole je povinné
Toto pole je povinné

Pre zlepšenie kvality našich stránok používame cookies. Tým, že pokračujete v prehliadaní stránok bez zmeny nastavení vášho prehliadača, súhlasíte s ich používaním. Viac o používaní súborov cookie.